Mie Rank Brunbjerg – De 5 Musikdage 2020

Mie Rank Brunberg

1f – Hvirvler – året i kanons

Kanons er et fantastisk redskab i musikundervisningen: De er oftest korte og hurtige at lære,  kan varieres i flere sværhedsgrader og er oplagte som det første møde med flerstemmighed.

Med udgangspunkt i kanonsangbogen, Hvirvler, skal vi synge sjove, smukke, glade, melankolske og finurlige kanons. Vi skal desuden, gennem sangenes indbyggede afslutninger/coda, hjælpe kanons ud af skyggen som ”musikpædagogiske lege” og op på scenen som fuldt fungerende, koncertværdige sange.

Målgruppe: lærere med elever i 2.-5. Klasse samt skolekor.

2f – Lad os synge verden – eventyr fra Nord, Syd, Øst og Vest

Der er blevet fortalt eventyr i alle dele af verden så længe, der har været mennesker på jorden – og med udgangspunkt i bogen Lad os synge verden, skal vi netop arbejde med sådanne eventyr.  Vi plukker et eventyr fra hvert verdenshjørne og tilsætter smukke og sjove en- og tostemmige sange, inspireret af de musikalske traditioner fra den pågældende egn.

Således skabes fire små stykker, der kan fremføres til koncerter eller morgensang – eller bare for sjov.

Målgruppe: lærere med elever i 2.-5. Klasse samt skolekor.

3f – Kor i udskolingen – flerstemmig sang i valgfagsundervisningen

Musik er vendt tilbage som valgfag i udskolingen, og det giver helt nye muligheder – og udfordringer. Teenageres stemmer kan noget andet end børns, samtidig med at deres  udvikling betyder andre musikalske interesser.

Vi vil arbejde med en række nyere, populære sange udsat for simple to- og trestemmige arrangementer, som eleverne kan genkende og hurtigt få en succesoplevelse med.

Vi vil også forholde os til den udfordring, der kan være i at have et valghold med (måske) en overvægt af piger samt et par drenge, hvis stemmer måske er gået i overgang.

Målgruppe: lærere med valgfagsundervisning i udskolingen – samt skolekor i de større klasser.

4f – Rytmisk kor – syng selv

At synge sammen er sjovt, nærværende, krævende og berigende!
At gøre et kor rigtig fedt kræver engagement og koncentration fra sangerne – men belønningen, når harmonierne stemmer, groovet swinger og alt går op i en højere enhed, er det hele værd.

I undervisningen arbejder vi med rytmiske korarrangementer i varierende sværhedsgrad – fra små opvarmningsøvelser til store, 6-8-stemmige popværker.

Du skal være fortrolig med din stemme for at kunne deltage. Ved tilmelding bedes du skrive hvilken stemme, du er (sopran/alt/tenor/bas – og gerne 1. eller 2.)