Jesper Vinther – De 5 Musikdage 2020

Jesper Vinther

1g – Harmonika 1.0 – Kravlegården

Harmonikaen har i de seneste år oplevet en voldsom revival og har igen indtaget positionen, som det mest populære instrument i musiklærerkredse. Det er blevet hipt at spille harmonika og hvis du vil nå at hoppe med på bølgen, har du muligheden for at lægge grunden til din kommende karriere som harmonikaspiller på dette hold.
Harmonikaen er et meget praktisk instrument i forbindelse med musikundervisning og bevægelse. Du kan på en og samme tid spille melodier, akkompagnere, bevæge dig rundt i lokalet og synge eller instruere.

Vi starter helt fra bunden og gennemgår melodisiden, bassiden og bælgen. Vi tager udgangspunkt i kendte sange og dansemelodier.
Hvis alt går vel, kan du efter kurset både spille melodi og akkompagnere og har værktøj til selv at arbejde videre med harmonikaen derhjemme.

Medbring selv harmonika. Det er en fordel, hvis det er en pianoharmonika.

2g – Harmonika 2.0 – Spillemanden

Dette kursus er for dig som allerede har spillet harmonika et stykke tid. Måske kan du noget i retning af 5-10 melodier udenad og måske har du deltaget på Harmonika 1.0 eller noget helt andet.

Vi skal spille melodier og akkompagnere. Arbejde med teknik i højre og venstre hånd og bælgen. Vi skal også danse, synge, instruere og spille samtidig, så du bagefter kan bruge harmonikaen i musikundervisningen og til bevægelse. Repertoiret bliver kendte sange og dansemelodier, som vi skal arbejde med at få til at svinge på den helt rigtige måde.

3g – Folkedans og fællesskab

På denne workshop lærer du en række forskellige danske folkedanse, sanglege, rim/remser kombineret med bodypercussion. Det hele drejer sig om dans, sang og bevægelse til børn. Fælleskabet og samværet er i højsædet, men der er også stor mulighed for at stimulere børnenes rytmiske, musikalske og motoriske evner.

Du får en moderne og opdateret version af den traditionelle danske musik- og dansekultur, som gennem århundreder har været en vigtig del af hverdag og fest, for både børn og voksne.
Du vil få udleveret et hæfte med dansebeskrivelser, tekster og noder med becifringer samt et link til download af lydfiler med musikken.

Husk at medbringe dansesko eller fast fodtøj (klipklapper og træsko er svære at danse i).

4g – BalFolk 2020

Vi tager en række lækre dansemelodier og et par fede sange under kærlig behandling og laver vores helt eget svedige dansk-globale BalFolk2020.

Udviklingsprocessen er vigtig. Vi skal spille og danse, have musikken til at svinge på instrumenterne og dansen til at groove i kroppen.

Violin, guitar, tromme, dans, sang, fløjte, harmonika, sax, bas, ukulele, klarinet og alt hvad der ellers dukker op er velkomment.