Anders Møller – Musik i Øst 2020

Anders Møller

1c – God musik, let at spille – Keep it simple!

Er du af og til udfordret over at skulle aktivere 22-27 børn i musiktimerne med relevant indhold, og kunne du tænke dig en effektiv fremgangsmåde til at lave sammenspil?

Min fremgangsmåde til sammenspil på mellemtrinet er enkel, overskuelig og med et højt aktivitetsniveau for alle elever på én gang. Hele klassen er aktiveret starten.

Sammenspil i skolen skal gribes rigtigt an. Hvis for mange elever skal vente for længe, bliver de utålmodige, og det stresser instruktionen fra læreren, som igen gør eleverne mere utålmodige og deres motivation falder.

For at komme godt i gang arbejder jeg med utrolig effektiv fremgangsmåde: en slags ”3-trins-raket” som hedder: Sang – Rytme – Akkorder. En sikker måde at få alle med fra starten!

På kurset skal vi spille og synge sange fra min seneste bog Go´ musik let at spille 5, som netop har undertitlen Keep it simple. Sange med få akkorder som er overskuelige at spille.

Jeg vil på kurset vise nogle enormt enkle bas- og guitar-figurer, som kan overføres direkte til eleverne.

Sammenspil uden trommesæt klinger underligt i manges ører. Tag ikke fejl. Det virker! Og det virker fantastisk! Trommesættets rolle er overtaget af baljer, cajon, shakere, tamburiner og andet percussion. Bas, guitarer og keyboards spiller hver især deres små figurer, som tilsammen fungerer lækkert – og nu med blokfløjter!

Jeg glæder mig til at spille med dig

2c – Spil, skriv og komponér med de store

Sammenspil for de ældste

Dette kursus henvender sig til de musiklærere, som underviser på valghold i udskolingen.

Med udgangspunkt i groves, akkord-rundgange og riffs fra sange vi kender, skal vi prøve at komponere vores egne sange og numre. Dvs. vi skriver ikke musik ud fra den blå luft men har genkendelige elementer med hele tiden. Vi skal ikke kopiere og camouflere kendte sange, men vi skal arbejde med noget genkendeligt på nye måder. At skabe ny musik på gamle fundamenter.

Er der noget der er rigtigt eller forkert? Hvad lyder godt og hvad lyder dårligt? Det afhænger af ørerne der hører. Når flere skal komponere sammen, kræver det klare regler og aftaler, så man sikrer sig at alle høres i processen. Jeg vil vise forskellige måder at tackle denne udfordring på.

Skabende processer skal implementeres i musikundervisningen, og vi skal som musiklærere sørge for kreativt skabende arbejdsmetoder i musiklokalerne. Det er til tider lettere sagt end gjort. Jeg mener det er vigtigt at eleverne har medejerskab til repertoiret, men også at vi som lærere tager opgaven alvorligt og udfordrer dem på genrer og stilarter. Eleverne er meget bevidste om, hvad de gerne vil udtrykke, men skal også have de fornødne færdigheder – og det er en af vores vigtigste opgave at give dem.

3c – Aftenhold 1 – Toppen af poppen!

Sammenspil for øvede

Inspireret af tv-udsendelsen Toppen af poppen, skal vi lave et kreativt musikværksted, hvor kendte, klassiske pop og rocknumre er lavet om til vores egne fortolkninger. Dog skal vi ikke spille sange der allerede har været i programmet. Vi udvider paletten til også at gælde udenlandske kunstnere – og det er de helt store sange vi skal have fat i. Det er fantastisk at arbejde skabende med musik der ER komponeret. Det at give musikken sit helt eget præg gør oplevesen for både de udøvende og tilhørende enormt spændende. Besætningen på holdet er derfor meget afgørende for, hvilken lyd vi skal have.

Jeg glæder mig til at spille med jer i Øst

3c – Aftenhold 2 – Sange, du troede du havde glemt!

Sammenspil for øvede

Kender du det, at man hører en sang man ikke har hørt i 100 år? Men du synger med og mindes pludselig tidligere tider.  Du skråler med og kender teksten – og du kan synge med på guitarsoloen og alle andre detaljer? Det er de sange vi skal spille. Vi skal finde nerven i nummeret og dyrke det, så nostalgien flyder ned ad væggene og helt ud over scenekanten.

Lækre klange, overskud, store attituder, fedt kor, frække detaljer, høj hat og god timing er kodeordene! Det bliver en fest.

Jeg glæder mig til at spille med jer i Øst